UNKNOWN ASIA COMITTEE 谷口です。今年も全員レビューをお届けします! UNKNOWN ASIA COMITTEE This is Taniguchi. Here's another year of reviews for all of you!
2020年のUNKNOWN ASIAはオンラインでの開催となりました。今なお続くコロナパニック。2020年は忘れ難い年になりました。実際、アジア各国から飛行機に乗って大阪に来てもらうことは不可能だったし、3日間で1万人を集めるフェアも現実的ではなかったことは事実でした。だからといってアーティスト たちの表現活動を止めることはできない。国を超えてアーティストが交流し、新しいチャンスを掴むやり方は、リアルなフェア以外にもあるんじゃないか。コロナだから仕方なくオンライン、というのではなく、生活様式が否応無くリモートになった今年、アーティスト がオンラインで作品をプレゼンテーションすることに対していち早くポジティブになろう。リアルな会場で巻き起こる祝祭感やコミュニケーションの楽しさはオンラインでもできるはず。参加者も運営も意欲的に取り組んだ結果が、今回のフェアだったのではと、思います。 参加アーティストは135組。アジア各国に加え、今年は英国、ポーランド などからの参加もありました。小さなお子さん育てていて大阪でブースに立つフェアはむずかしくても、オンラインなら、と、参加してくれた方や、病院のベッドから参加されたアーティストもおられました。実際に展覧会を実施しながらのライブ中継や、アーティスト同士が声がけしてチャットカフェが生まれたりと、僕たちが予想した以上の楽しみ方を思いつき、実行し、楽しませてくれたのもアーティスト主体のフェアならでは。 さらに、リアルでは入場制限や完全予約制、感染対策、ソーシャルディスタンスと制約の多い現実に「世界中からいつでもどうぞ」のスタンスも、オンラインならではの自由度だったのでは。プレビューを含む3日間でのリーチは、32,468名を記録。昨年の倍の来場者が来てくれたことになります。たくさんのご参加ありがとうございました。 と、いうわけで、今年もやります全員レビュー。谷口が会期中に135組全部のブースにアクセスし、できる限りビデオチャットし話した感想をストレートにレビューしたいと思います。毎年、ブースを周り、写真を撮って、話す感覚とは随分違うなあというのは正直なところ。また、初日、2日目とレビューや審査発表の準備で慌ただしく、ビデオチャットのタイミングが合わず、思ったより話できなかったアーティストが多かったのも事実です。(全部で80人ぐらいしか話せなかった)ごめんなさいね。 でも今年は、フェアが終わっても参加アーティストのアーカイブが保存され、いつでもフェアのやりとりをリピートできるというのもすごい。なので今年の全員レビューはすごくはかどりました。写真は、皆さんのトップページを画像にさせてもらいました。僕のレビューで気になったアーティストのフェアページにすぐ行けるのもいいですね。 昨年と同じく。谷口のレビューに加え、全審査員、レビュアー、スポンサーのコメントをフィードバックします。審査員、レビュアーともに会場では5人のクリエイターを選んでコメントを残しています。そのコメントを全部掲載します。ですから賞に選ばれなかったアーティストにもかなりの量のレビューがフィードバックされます。これはUNKNOWN ASIAならではのスペシャルボーナスだと思います。 参加したアーティストがフェア感想を残したSNSの書き込みも、出来るだけ拾ってリンクしました。おかげでツイッター、インスタたくさんフォローできましたよ。笑。 今年も、海外アーティストに対して向けた僕のレビューに加えてすべてのレビュアーコメントは、今年もUNKNOWN ASIA実行委員・広報担当の笹貫淳子が英訳しました。いつもギリギリ発注&徹夜作業させてごめんなさいね。でもどうしても年内にアップしたかったのです。ようやく公開できます。 「毎年この全員レビューを見ながらお酒を飲むのが楽しみ」と、言ってくれた方がいます。今年もじっくりご覧ください。足りない部分はみんなで情報補完してください。イイネください。タグ付けしてください、コメントください!そしてシェアしまくってください!よろしくお願いします! ではスタート! The UNKNOWN ASIA 2020 event was held online. With the ongoing corona panic, 2020 has been a year to remember. In fact, it was impossible to get people from all over Asia to fly to Osaka, and it was also unrealistic to expect a fair to attract more than 10,000 people in three days. But that didn't stop artists from express their art. It's not an option that we have no choice but to hold the fair online because of the Corona situation. In a year where our lifestyles have become increasingly remote, we felt that artists should be the first to be positive about presenting their work online. And we thought there must be other ways for artists to interact and seize new opportunities beyond the borders of the country other than the real fair. The festivities and communication that take place in real venues can also be enjoyed online. I believe that this fair was the result of the positive efforts of both participants and organizers. There were 135 participating artists. In addition to Asian countries, this year there were participants from the UK and Poland. Some artist participated from their hospital beds and some from online, even though they had small children and couldn't stand in a booth in Osaka. In addition, there was a live broadcast of the exhibition as it was actually being held, and a chat café was created when the artists approached each other. In addition, while in the real world there are many restrictions such as limited admission, reservations, infection control, social distance, etc., the stance of "any time from all over the world" was a freedom that could only be achieved online. The reach during the three days including the preview was 32,468 people. This means that twice as many visitors came as last year. Thank you very much for your participation. So, we will do it again this year. Taniguchi visited all 135 booths during the exhibition period and video chatted with them as much as possible to give a straightforward review of their impressions. I have to admit that it's quite different from how I feel every year when I go around the booths, take pictures, and talk. Also, the first and second days were hectic with preparations for reviews and judging announcements, and the timing of the video chats didn't work out, so many of the artists didn't get to talk as much as I had hoped. (I was only able to talk to about 80 people in total.) I'm sorry about that. But this year, even after the fair is over, the archives of the participating artists are saved, and you can repeat the fair exchanges anytime you want, which is great. So I was able to review everyone this year very well. For the photos, I used your top pages as images. It's also nice to be able to go right to the fair page of the artist I liked in my review. Just like last year. In addition to Taniguchi's review, I will provide feedback on comments from all the judges, reviewers and sponsors. Both judges and reviewers have selected five creators at the venue to leave their comments. We will post all of those comments. So even if an artist is not selected for an award, a significant amount of reviews will be feedback to the artist. I think this is a special bonus that only UNKNOWN ASIA can offer. I've also picked up and linked to as many SNS posts as I could from the artists who participated and left their thoughts on the fair. Thanks to this, I've been following many of them on Twitter and Instagram. haha. This year, too, in addition to my reviews of overseas artists, all reviewer comments were translated into English by Junko Sasanuki, a member of the UNKNOWN ASIA executive committee and in charge of publicity. I'm sorry for always ordering at the last minute, and keeping you up all night again this year. But I really wanted to upload it before the end of the year. It's finally ready for publication. There is a person who said to me, "I look forward to drinking sake while watching this review every year. Please take the time to look at it again. Please like this page. Tag us, comment on us! and please share this! OK! Let’s get started!